برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ویژگی های یک سازنده عطر موفق

مشخصات یک سازنده عطر موفق :

در بخش های مختلف از همین سایت به بررسی انواع موضوعات مربوط به دنیای عطر و ادکلن و مواد خام مورد استفاده در صنعت عطرسازی پرداخته شده است .
در این بخش نیز به معرفی و شرح مشخصه های یک سازنده عطر موفق و چگونگی ترکیب و استفاده از مواد معطر می پردازم . برای آگاهی یافتن در این مورد ، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید .
یک عطرساز یا شیمی دان فعال در صنعت عطر ، متخصصی است که می تواند ترکیبات معطر متنوعی را بسازد . این شغل یکی از حرفه های چالش برانگیز می باشد . عطرسازان باید شناخت کاملی از مواد معطر ، خصوصیات شیمیایی آنها ، واکنش های مختلف و … داشته باشند .
تسلط کامل بر علم شیمی برای رمز گشایی خواص مواد و واکنش های آنها در هنگام تولید یک عطر بسیار مهم است .

اولین خصوصیت مهم یک سازنده عطر موفق و  ماهر شناخت مواد معطر می باشد .

 

در این لینک راز های خوشبویی برای مردان و زنان را بهتر بشناسید .

مواد معطره بخش بزرگی از مواد خام تشکیل دهنده عطرها هستند که در واقع بدنه اصلی عطر را تشکیل می دهند. بنابراین، عطرساز باید شناختی کامل از رایحه مواد معطره و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها داشته باشد. او برای خلق عطری مطبوع و خوشایند بایستی در ابتدا به نوع رایحه ها و هارمونی آنها بیاندیشد و سپس فرمولاسیون آنرا ارائه دهد.
همه فرآیندهایی که از خلاقیت فرد ناشی می شوند، زمانی برای تأمل و اندیشیدن نیاز دارند. کار عطرساز نیز با یک ورقه سفید و یا صفحه کامپیوتر خالی شروع می شود. او باید افکارش را شکل دهد و بداند از چه و کجا الهام می گیرد. او باید در اجتماع باشد و بداند که چه چیزی در حال حاضر مد روز است و محصول الکلی آن باید چه رایحه ای در شیشه یا عطرپاش داشته باشد. پس از اینکه روی پوست پخش شد چه رایحه ای از خود ساطع خواهد کرد و تا چه مدت بر روی پوست خواهد ماند؟
وقتی که همه این موارد را در نظر گرفت، شروع به کار می کند. وی شروع به گردآوری لیست مواد اولیه ای می کند که بتواند با آنها به عطر مورد نظر خود برسد. در نگاه اول، بنظر می رسد که می توان از صدها ماده اولیه استفاده کرد، ولی در عمل اینچنین نیست زیرا عواملی وجود دارند که آزادی عمل در انتخاب مواد اولیه را می توانند محدود کنند. این عوامل بشرح زیر می باشند:

۱- پایداری
۲- هزینه
۳- کارآیی
۴- رایحه
۵- ایمنی پوست
۶- خواص فیزیکی (مثلا: حلالیت، رنگ)
۷– ارزش افزوده (عطر می تواند بر ارزش افزوده محصولی تاثیر بگذارد، بعنوان مثال
افزودن موادی به صابون بوی ناخوشایند آنرا خنثی نمود و یا از افزایش مواد دئودورانت حشرات را دفع کرد.)
۸-محیط زیست

کار یک عطرساز بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به آن فکر می کنید . ساختن و خلق کردن یک رایحه جذاب چیزی فراتر از یک آزمایش ساده است و به فاکتور های مختلفی وابسته می باشد .
نکاتی که در ادامه به آنها خواهم پرداخت ، مواردی هستند که در صورت بهره مندی عطرساز از آنها ، باعث می شود که مردم برای خرید عطرهای طراحی شده توسط او صف بکشند و حتی حاضر باشند هزنیه های هنگفتی بابت خرید آنها بپردازند .

سازنده عطر موفق

عطرسازان

داشتن درک و حس بویایی قوی :

قدرت تشخیص و تفکیک خوب رایحه ها از هم ، برای موفقیت در شغل عطرسازی بسیار مهم می باشد . این یکی از اساسی ترین فاکتورها برای موفقیت و ورود به چنین حرفه ی سختی است . مردم تمایل دارند رایحه ها معطر ، پیچیده و خاص را بخرند . ترکیب بندی مناسب و صحیح نت ها تنها زمانی اتفاق می افتد که شخص عطرساز ، خود در وهله اول قادر باشد ، آنها را بو کند .

شناخت انواع مواد معطر :
شناخت دقیق از علم شیمی باعث می شود که آنها قادر باشند ، بهترین و ماندگارترین ترکیبات معطر را با حفظ کیفیت مطلوب بسازند .

 

اگر دوست دارید با عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری عطر آشنا شوید ، اینجا کلیک کنید .

داشتن اعتبار در میان مردم :
معروف بودن و کسب جایگاهی والا در میان عطرسازان به فروش هر چه بیشتر محصولات طراحی شده توسط آنان کمک می کند . البته این اعتبار به سادگی به دست نمی آید و به سال ها کسب تجربه و دانش نیاز دارد . در صورت تولید عطرهایی بی کیفیت ، این اعتبار در میان مردم بسیار لطمه خواهد خورد . همین معروف بودن عطرسازان سبب می شود که برندهای بزرگ همواره برای جذب چنین عطرسازان خوش نامی با یکدیگر رقابت زیادی داشته باشند . اگر به تازگی به شغل عطرسازی وارد شده اید ، اهمیت این موضوع را دست کم نگیرید و به این فکر کنید که با اصولی کار کردن ، در آینده ای نه چندان دور به جایگاهی مناسبی در این صنعت دست پیدا خواهید کرد .

منحصر به فرد بودن :
همیشه برندهای تولید کننده عطر دوست دارند که مشرتان آنها قانون ۲۴/۷ را در مورد آنها مد نظر داشته باشند . این قانون به اصطلاحی جدید اشاره می کند و آن هم این موضوع است که در هر ۲۴ ساعت و هر هفت روز هفته کسانی که محصولات معطر تولید شده توسط آنها را خریداری می کنند ، از آنها استفاده کرده و رضایت کافی را نیز داشته باشند . اگر عطرسازی قادر باشد ، که چنین محصولات با کیفیتی را بسازد ، خیلی زود به عنوان یک شخص منحصر به فرد و تاثیر گذار در این صنعت شناخته می شود .

ایجاد توازن مطبوع بین نوت ها :
گاهی اوقات در آمیختن دو نوت هر چند خوشبو ، بر خلاف انتظارات نمی تواند رایحه ای مطبوع را ایجاد کند . وجود چنین مسئله ای در دنیا سبب می شود که یک عطرساز حتما توانایی های مربوطه در مورد ایجاد توازن و هارمونی مطلوب بین رایحه ها را بدست بیاورد .

 

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : معرفی منابع عطر سازی

 

این موارد تنها بخش کوچکی از مهارت های مورد نیاز صنعت و شغل عطرسازی محسوب می شوند . در قرن حاضر به دلیل رشد سریع علم و تکنولوژی ، سرعت تغییرات به خصوص در حوزه عطرسازی به شدت افزایش پیدا کرده است . پس اگر به این حرفه علاقه مند هستید ، بایستی حتما دانش خود را با آخرین دست آوردهای بدست آمده ، به روز نمایید .