برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه انتخاب عطر مناسب

چرا انتخاب عطر مناسب مهم است و چگونه می توانیم بهترین عطر ها را برای خود یا عزیزانمان انتخاب کنیم ؟

انتخاب عطر مناسب و خوب برای بسیاری می تواند دستچینی دلهره آور و گیج کننده از میان هزاران نوع عطر باشد . اما در مقابل برای گروه دیگری از مردم ، تنوع زیاد رایحه های موجود سبب شده است که بدون هیچگونه تامل قابل توجهی ، یک عطر را سریعا در هنگام مراجعه به عطر فروشی ها انتخاب کنند .

در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه بدون واسوسی کم یا زیاد بهترین عطر دلخواهتان را انتخاب کنید . در نظر گرفتن فاکتور هایی برای خرید عطر سبب می شود که بدون اتلاف وقت و هزنیه ی زیاد ، در میان انبوهی از عطر و ادکلن ها ، گزنیه های محدود تری برای انتخاب در اختیار داشته باشید .
اگر با اعمال چند آیتم ، قادر باشید طیف بزرگی از محصولات معطر موجود در بازار را به درستی فیلتر کنید ، خیلی راحت تر می توانید رایحه ی عطر های باقی مانده را با یکدیگر مقایسه نمایید و آگاهانه تر برای خرید خود تصمیم بگیرید .

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که با وجود صرف هزنیه زیاد برای خرید یک نوع عطر یا ادکلن ، خیلی زود از انتخاب این محصول پشیمان شده باشید . مجموع تمامی موارد اشاره شده در این مقاله به شما کمک می کند که دیگر این قبیل مشکلات برای شما تکرار نشود .

نحوه انتخاب عطر

 

اگر به دنبال کشف راز های بیشتری برای خوشبو شدن هستید ، مطالعه این لینک را هم به شما دوستان پیشنهاد می دهم .

به چه موارد مهمی قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب عطر باید توجه داشته باشید ؟

  • بخش اول توضیحات برای انتخاب عطر مناسب

مهم ترین کار هایی که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید :

۱. متناسب با بودجه خود به انتخاب عطر و ادکلن بپردازید :
عطر یک کالای لوکس است و بازه‌ی قیمتی آن می تواند از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان متغییر باشد . قبل از اینکه به هر فروشگاه آنلاین یا فیزیکی سری بزنید ، بودجه‌ی مورد خود برای خرید را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که قصد دارید چه مقداری برای تهیه عطر هزنیه کنید .
اگر مقصود شما از انتخاب عطر ، تهیه یک هدیه است ، هم به بحث مالی و هم به سلیقه شخص مقابل تان فکر کنید . درباره انتخاب ادکلن و عطر برای هدیه همچنین نوع مناسبتی که قصد خرید عطر برای آن را دارید نیز بایستی حتما در نظر بگیرید . به هر حال به نظر من نوع عطری که برای پدر و مادر و یا دیگر عزیزانتان می خواهید بخرید ، باید با نوع عطری که برای دوستان می خرید ، از لحاظ قیمتی و کیفیتی متفاوت باشد.

۲. قبل از خرید در مورد غلظت رایحه مورد پسندتان تصمیم بگیرید :
به احتمال زیاد می دانید که عطر‌ها بسته به قدرت ماندگاری که دارند ، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند . معمولا گران قیمت ترین عطر ها ماندگار ترین نوع از این مدل محصولات معطر نیز به حساب می آیند .
این در حالی است که عطرهای ارزان قیمت آنقدر ماندگاری قابل توجهی ندارند . معمولا نوع یا غلظت عطر با سایر مشخصات آن بر روی بطری و بسته بندی این کالا معطر درج می شود .
در میان انواع عطرها ، ادکلن ها کمترین میزان تراکم ماده معطر پایه را به خود اختصاص داده است و نهایت قدرت ماندگاری آنها دو ساعت طول می کشد . در اکثر مواقع حجم روغن معطر پایه استفاده شده برای ادکلن ها ۳ تا ۵ درصد بوده و مابقی محتویات آن را آب و الکل تشکیل می دهد .
ادوتویلت ها ، دسته بندی دیگر از محصولات معطر می باشند . آنها کمی غلیظ تر و ماندگار تر از ادکلن ها هستند . در کل حجم روغن معطر آن ۴ تا ۸ درصد بوده و حدود چهار ساعت نیز پایداری رایحه ای دارند .
در گروه بندی بعدی ، ادو پرفیوم ها قرار می گیرند که هم از ادوتویلت ها و هم از ادکلن ها غلیظ تر و ماندگار تر می باشند . قدرت پخش شوندگی رایحه آنها شش ساعت دوام داشته و محتویات روغن معطر و پایه آن از ۱۵ تا ۱۸ درصد متغییر می باشد .
و در آخر نوبت به پرفیوم یا عطر می رسد . پرفیوم ها بیشترین ماندگاری و دوام را به خود اختصاص داده اند به طوریکه حدودا یک چهارم تا یک سوم آنها از روغن اساسی معطر تشکیل شده است .

۳. نوع گروه بویایی که به بیشتر آن علاقه دارید را کشف کنید :
میزان تنوع عطر و ادکلن بسیار زیاد است . اگر می خواهید در هنگام خرید های حضوری یا غیر حضوری ( اینترنتی ) در کم ترین زمان ممکن به بهترین انتخاب ممکن دست پیدا کنید ، باید حتما علاقه و سلیقه خود یا کسی که می خواهید برای او عطر خریداری نمایید ، را کشف کنید .
اگرچه در دنیا برای طبقه بندی عطر و ادکلن ها شکل های مختلفی وجود دارد اما معمولا کارشناسان این صنعت، عطر ها را به چهار دسته رایحه ای تقسیم بندی می کنند .
اگر قصد خرید عطری فوق العاده را دارید ، توصیه می کنم که این چهار گروه بویایی را بشناسید .
عطر های با رایحه گل و شیرین : بوی این گروه از مواد معطر شبیه به رایحه گل های تازه چیده شده می باشند . رایحه آنها بسیار پرکاربرد است و از گیاهان مختلفی همچون شکوفه پرتقال ، اسطوخودوس ، میخک و … بدست می آیند . عطرهای گلی و شیرین را بیشتر زنان استفاده می کنند و در میان جوامع مختلف جزو محبوب ترین رایحه ها هستند .
رایحه‌ی میوه ای و مرکبات : همانطور که از نام این دسته می توان فهمید ، رایحه این گروه بوی میوه ها به ویژه مرکبات را می دهد . میوه های رنگارنگی همچون لیموترش ، گریپ فروت ، سیب ، هلو ، زردآلو و ده ها میوه ی دیگر ، سازنده رایحه ی این گروه می باشند . به طور کلی بوی میوه ها سبک و پرطراوت است و برای فصل تابستان جزو بهترین گزنیه ها برای انتخاب عطر هستند .
رایحه های چوبی و خاکی : این گروه جزو خاص ترین گروه های بویایی محسوب می شوند و طرفداران به خصوصی دارند . بسیاری از آنها دارای رایحه هایی مانند ترنج ، خزه بلوط و پچولی هستند .
رایحه های شرقی و ادویه جات : رایحه های شرقی بسیار پیچیده و خاص می باشند . بسیاری از آنها حاوی نت هایی ادویه ای مانند دارچین و وانیل هستند .

همانطور که گفتم دانستن اطلاعاتی کامل در خصوص نوع و ویژگی های هر نوع گروه رایحه ای به شما کمک می کند ، بهترین و مناسب ترین انتخاب عطر را داشته باشید .

۴. از دیگران در مورد نوع عطری که استفاده می کنند ، پرس و جو کنید :
با رایحه های خوشبویی که افراد نزدیک به شما از آنها استفاده می کنند ، بیشتر آشنا شوید . مهم نیست که در محل کار خود هستید یا در قطار و حتی در کلاس درس ، چیزی که در این باره اهمیت دارد این است که اگر شخصی از یک نوع عطری که مورد پسند شما قرار گرفته است ، استفاده می کند از او در مورد نام و برند محصول بپرسید .
شاید رایحه ای که سال ها به دنبال یافتن آن هستید را بدون حتی ورود به یک فروشگاه عطر و تنها در چند قدمی خودتان بتوانید پیدا کنید .
برعکس این موضوع هم امکان دارد اتفاق بیافتد . گاهی اوقات دانستن نام عطرهایی که دیگران از آنها استفاده می کنند و شما آنها را دوست ندارید باعث می شود که دیگر به سراغ آن گروه های بویایی خاص نروید و گزنیه های محدود تری برای انتخاب عطر و ادکلن در دسترس داشته باشید .
به هر صورت این شیوه به صورت تجربی ، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما در رابطه با این موضوع قرار می دهد .

 

در این بخش عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری عطر ها را بهتر بشناسید .

 

  • بخش دوم توضیحات برای انتخاب عطر مناسب

نکاتی که در هنگام خرید باید آن ها را در نظر بگیرید :
۱. با یک بار جست و جو در بازار عطر و ادکلن ، خرید خود را نهایی نکنید :
بسیاری از کارشناسان حوزه مد و زیبایی معتقدند که برای یافتن بهترین انتخاب ها ، باید وقت کافی را برای گشتن در میان گزنیه های مختلف در نظر بگیرید . کسانی که قصد دارند مبالغ زیادی را برای خرید عطر صرف کنند باید رایحه های بیشتری را امتحان نمایند . همچنین اگر عطر های زیادی را در طول مدت زمان کوتاهی استشمام کنید ، حس بویایی و قدرت تشخیص مغز شما کاهش پیدا می کند . البته در نظر داشته باشید ، از آنجایی که مغز افراد مبتدی ممکن است ، به این رایحه عادت کند ، بهتره که طی چند روز ، عطرهای مختلفی را بررسی کنید .

۲. در هنگام خرید از هیچ ماده معطری جانبی استفاده نکنید :
وقتی قصد خرید و انتخاب عطر را دارید ، نباید از هیچ محصول پوستی معطری مانند لوسیون های بدن ، اسپری ها خوشبو کنننده ، کرم ها و غیره استفاده نمایید . چون رایحه این محصولات باعث ایجاد تداخل بویایی با رایحه عطر خواهند شد .

۳. تنها به فروشگاه عطر نروید :
همراه داشتن یک دوست در هنگام انتخاب عطر به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید . اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بخواهید برای شخص دیگری عطری را خریداری نمایید . چنانچه هدف شما از خرید این کالا ، هدیه دادن آن می باشد ، می توانید از نزدیک ترین افراد کسی که می خواهید به او هدیه بدهید ، بخواهید که شما را در این انتخاب راهنمایی کند .

۴. درباره اعتبار فروشگاهی که قصد خرید از آنجا را دارید ، تحقیق کنید :
فروشگاه هایی که بازدید می کنید را با دقت انتخاب نمایید . اطمینان حاصل کردن از اعتبار و خدماتی که آن مرکز فروش عطر و ادکلن به مشتریان خود ارائه می دهد ، باعث می شود که با اطمینان بیشتری به خرید و انتخاب عطر بپردازید . با وجود اینکه فروشگاه های که خدمات و محصولات با کیفیتی را ارائه می دهند ، اغلب گران قیمت هستند اما به نظر بنده ارزشش را دارد که از این مراکز عطر بخرید .
به دلیل تقلبات گسترده ای که در حوزه فروش عطر و ادکلن های تقلبی در حال انجام است ، نمی توان به هر مرکزی اعتماد کرد . سعی کنید در فروشگاهی به خرید بپردازید که به صورت تخصصی در زمینه عطر و ادکلن فعالیت می کند . به عنوان مثال اگر به یک فروشگاه لباس که چند عطر برای فروش نیز دارد ، مراجعه کنید ، قاعدتاً گزنیه های زیادی برای انتخاب در اختیار نخواهید داشت و ممکن است پرسنل آنها به اندازه کارکنان فروشگاه های تخصصی عطر و ادکلن مهارت راهنمایی شما را نداشته باشند .

انتخاب عطر و ادکلن خوب

 

5. از فروشنده برای انتخاب عطر مناسب مشاوره و راهنمایی بخواهید :
تا اینجای کار شما باید اطلاعات خوبی را در مورد نحوه انتخاب عطر بدست آورده باشید . اما به دلیل اینکه برای شناخت دقیق رایحه ها به سال ها تجربه علمی و عملی نیاز دارید ، پیشنهاد می کنم که از یک فروشنده با سابقه و آگاه بخواهید که به شما کمک کند .
به یک فروشگاه معتبر بروید و به فروشنده درباره نوع رایحه که به آن علاقه دارید ، اطلاعاتی را منتقل کنید . بیشتر آنها خوشحال خواهند شد که در انتخاب عطر شما را راهنمایی کنند . دانش و آگاهی که پرسنل عطر فروشی ها دارند ، جست و جوی شما را برای انتخاب بسیار آسان تر می کند .

می توانید در خواست خود را اینگونه بیان کنید :
” من به دنبال انتخاب عطری هستم که بوی سبک و ملایمی همچون میوه ها داشته باشد و دامنه ی قیمتی آن بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان نباشد . ”
پس از مطرح نمودن این درخواست ، معمولا او از شما در مورد برند مورد نظرتان سوال می کند ، اگر شناختی در مورد برند های تولید کننده عطر نداشته باشید ، وی سعی می کند با معرفی چندین عطر شما را به خواسته ای که دارید نزدیک تر نماید . اگر عطری را هدیه می دهید و نمی دانید گیرنده هدیه از چه عطری خوشش می آید ، از فروشنده بخواهید که محبوب ترین و پر فروش ترین عطر ها را به شما برای بررسی نشان دهد .

  • بخش سوم توضیحات برای انتخاب عطر مناسب

تست و بررسی عطر :

در هر بار حضور در فروشگاه عطر و ادکلن نهایت شش عطر را تست کنید :
اگر به نوع رایحه عطری که قصد خرید آن را دارید ، حساس هستید توصیه می کنم در هنگام بررسی عطر ها زیاده روی نکنید . حداکثر در یکبار بار ، تست شش رایحه مناسب می باشد . این به شما این امکان را می دهد که پیچیدگی های هر رایحه را کاملا درک کنید و حس بویایی شما قدرت تشخیص خود را حفظ کند .
از آنجایی که با رعایت نکات بالا ، گزنیه های خود را توانسته اید تا حدود بسیاری زیاد محدود کنید ، دیگر مجبور نیست ، بار های زیادی برای انتخاب عطر به بازار مراجعه نمایید .

در هنگام اولین برخورد با عطر یا ادکلن ها ، درب بطری آن را بو کنید :
زمانی که در حال آزمایش و انتخاب عطر هستید ، بهتره که در ابتدا بطری آن را استشمام کنید . چون این کار به شما نشان می دهد که آیا شما اصلا چنین رایحه ای را دوست دارید یا نه .
حداقل فایده این کار این است که از اینکه این عطر را بر روی پوست خود اسپری نکرده اید خوشحال خواهید شد . در ضمن زیاد استنشاق کردن زیاد عطر ها ، امکان تداخل در حس بویایی را افزایش می دهد .
همچنین می توانید از کاغذ های تست عطر ( بلاتر ) نیز برای این امر استفاده کنید .

عطر و ادکلن های مورد علاقه و منتخب خود را بر روی پوست تان اسپری کنید :
اگر پس از طی کردن مراحل اشاره شده ، رایحه‌ی عطری خاص نظر شما را توانست به خود جلب کند ، می توانید مقداری از آن را روی مچ دست یا داخل آرنج خود اسپری کنید . از زمان پاشیدن عطر ، ۱۰ ثانیه صبر کنید تا بخشی از الکل آن تبخیر شود و سپس عطر را به آرامی استشمام نمایید .
جالب است بدانید رایحه عطر انتخابی شما پس از تماس با پوست تا حدودی تغییر می کند . بنابراین مهم است که نت های سازگار با پوست بدنتان را نیز از این طریق تشخیص دهید .
بیش از یک عطر را روی هر ناحیه از پوست اسپری نکنید ، در غیر این صورت رایحه ها شروع به مخلوط شدن می کنند .

حس بویایی خود را تازه نگه دارید :
بین هر رایحه ، با بوییدن چیزی خنثی مانند پوست یا پیراهنی که پوشیده اید ، گیرنده های بویایی خود را به حالت اولیه برگردانید . این عمل کمک می کند بوی هر عطری با دیگری قاطعی نشود .

اگر با وجود این موارد هنوز هم به انتخاب قطعی عطر مورد علاقه خود دست پیدا نکرید ، می توانید نمونه های مختلف را بر روی کاغذهای بلاتر اسپری کنید و با جمع آوری آنها در یک محل مانند خانه ، با آرامش بیشتری عطری که قصد صرف هزنیه به نسبت قابل توجهی برای آن را دارید را پیدا کنید .